ERP Voor kwaliteitscontrole
Meestal te zien in productie-, distributie- en detailhandelsorganisaties; QC-managers en -teams zijn verantwoordelijk voor het waarborgen van de kwaliteit van producten en processen.
Dit wordt gedaan door kwaliteitscriteria en specificaties te definiëren, nalevingsprocedures en escalaties uit te stippelen en ervoor te zorgen dat er tot in de kleinste details een robuust audittraject beschikbaar is.
Hoe je precisie onder de knie krijgt
Bij het selecteren van een ERP voor kwaliteitscontrole zijn belangrijke kenmerken onder meer robuust gegevensbeheer voor testspecificaties voor producten, klanten en leveranciers; geautomatiseerde workflows voor het integreren van externe analyseresultaten; versiebeheer voor productspecificaties; gestroomlijnde processen voor corrigerende maatregelen en documentatie; escalatiekaders voor non-conformiteiten; aanpasbare analysecertificaatsjablonen; op rollen gebaseerde toegangscontroles; flexibele planningsopties; uitgebreid releasebeheer; en geïntegreerde klachtenbeheersystemen.
De beoordeling van kwaliteitscontrole software moet omvatten:
- Mogelijkheid om testspecificaties voor producten, klanten en leveranciers te definiëren en vast te leggen, en om testlijsten en aanvullende tests aan te maken.
- Workflows en automatisering rond ontvangsten van externe analyses en conformiteitscertificaten en automatisch aanmaken van kwaliteitsorders tijdens processen.
- Traceren van wijzigingen in specificaties op basis van productversies.
- Workflows ter ondersteuning van prioritering, suggesties voor corrigerende maatregelen, follow-ups en gerelateerde documentatie.
- Escalatiekader voor non-conformiteitsprocedures wanneer de interne procedure niet wordt gevolgd.
- Mogelijkheid om je analysecertificaat aan te passen met rapport- en conformiteitssjablonen.
- Op rollen gebaseerde weergaven voor je kwaliteitscontroleteam, waardoor ze schermen kunnen filteren (bijvoorbeeld op testorders).
- Flexibiliteit zodat je gebruikers de frequentie kunnen kiezen waarmee kwaliteitsorders worden gegenereerd (bijvoorbeeld elke keer, datumformule, elke X keer).
- Gedetailleerd releasebeheer – hoe gedetailleerd zijn de statustypen voor ordervrijgave (goedkeuren, afwijzen, beoordelen, herwerken, systeemvoorstel accepteren)?
- Klachtenbeheersysteem – met actielijst van klachten die moeten worden gedaan, statistieken en rapporten over non-conformiteiten om toekomstige fouten te documenteren en te voorkomen.