ERP in sales
De verkoopfunctionaliteit in een ERP-oplossing wordt gebruikt voor het maken van offertes, up- en cross-sell aan nieuwe en bestaande klanten, het maken van verkooporders en het maken van verkoopfacturen voor klanten.Commerciële teams die een ERP in Sales gebruiken, zullen profiteren van een geïntegreerd systeem voor het hele bedrijf en de supply chain om klanten een persoonlijke service te bieden.
Het optimaliseren van verkoopactiviteiten
De verkoopfunctionaliteit binnen een ERP-systeemreview moet het volgende omvatten:
- Klantrelatie- en verkoopcyclusbeheer: begeleide processen van marketingcampagne (bijvoorbeeld televerkoop, e-mail) tot prospect tot klant, leads en opportunities.
- Verkooporders: inclusief mobiliteit, ordertoezegging, eenvoudig opzoeken in orderschermen voor de beschikbaarheid van producten om te promoten en te verzenden, leveringsplanning, batchreserveringen, integratie met inkooporders en ERP bij het voorbereiden van verkoopkits vanuit de stuklijst voor snelle invoer van ordergegevens.
- Verkoopovereenkomsten: beheer van klantcontracten met details over specifieke producten, hoeveelheden, timing, prijzen, kosten, kortingen (inclusief kortingen), voorwaarden (inclusief betaling en levering) en aanbiedingen. Verkoopovereenkomsten moeten samenwerken met functionaliteiten voor handelsovereenkomsten en handelstoeslagen.
- Verkoopoffertesysteem: prijssimulaties voor kortingen, bulkcreatie van verkoopoffertes, plus geautomatiseerde workflows inclusief goedkeuring van de klant en conversie naar verkooporder.
- Kortingsbeheer: Kortingsoplossingen waarmee verkoopteams gestapelde, voorwaardelijke of retrospectieve kortingen, klantenfavorieten (op basis van aankoopgeschiedenisgegevens of suggesties) of gratis productitems kunnen aanbieden, afhankelijk van commerciële criteria (zowel handmatig als geautomatiseerd).
- Retourbeheer: begeleide workflows en integraties voor klantretouren van producten, inclusief krediet, fysieke retourzendingen en vervangingen. Integratie met magazijn- en financiële teams is een must om ervoor te zorgen dat retourorders soepel worden afgehandeld.
- Commissies: ERP in Sales moet verkoopmanagers in staat stellen commissiecriteria en tariefoplossingen op te stellen, per klant, kosten, team en product; met voortdurende tracking van prestaties op basis van regels en inzichten.
- Klantenportaal: als antwoord op de moderne supply chain- en klantbehoeften bieden organisaties vaak graag soepele manieren om zaken met klanten te doen. Met een klantenportaal kunnen bedrijven een extern gerichte business-to-business (B2B) website creëren voor de selfservice-verwerking van verkooporders.